Logga in

Nauticat historik

Programöversikt. tyvärr saknas några modeller som till exempel NC 25, 331, 36 och 37 på denna siluettbild.

Nauticat 33 konstruerades av Wilho Aarnipalo under mitten av 1960-talet. Tanken var att konstruera en bekväm långfärdsbåt som hade en riktig styrhytt där man även kunde ta med några passagerare på en bänk i styrhyttens akterkant. Innerutrymmena var väl tilltagna med många stuvfack och en väl genomtänkt planlösning där alla skrymslen och vrår utnyttjades maximalt. Wilho Aarnipalos fru Rajja låg bakom flera av de ideér som än idag finns i båten. Efterhand utvecklades idén med båten och Nauticat 44 togs fram. En 36-fotare med betydligt bättre seglingsegenskaper kom också till. Från Danmark köptes ett koncept (Nelson 37) som konverterades till Nauticat 38. Nauticat 25 fanns med under en mycket kort tid i början av 1970-talet. En särskild fiskebåtsvariant av 33:an togs också fram för yrkesmässig användning. Med tiden har Nauticat 33 utvecklats högst väsentligt, bland de största innovationerna märks poopdäcket som kom i slutet av 1970-talet samt den nya kölkonstruktionen som tillät en betydligt större segelarea och med det bättre seglingsegenskaper. Nauticat 331 är en utveckling av gamla 33:an men är så förändrad både invändigt och utvändigt att den i princip måste räknas som en ny båt. Exempelvis är styrhytten förvandlad till ett allrum med styrmöjlighet. Nauticat 32 ,35 ,40 ,43, 37 och 52/521 representerar ett helt annat koncept som ligger segelbåten mycket närmare. Grundtanken har dock hela tiden varit hög kvalitet och en bra styrplats inne i båten.

Nauticat 33 presenteras i Teknik för Alla i maj 1967.


Båten var tänkt att väga 4,7 ton och göra 10 knop med en motor på 50 hkr.

1969 presenterades Nauticat 33 på detta sätt. Detta är troligen den första "riktiga" broschyr som togs fram. Observera att namnet då stavades Nauti-cat.

Magnifik motorseglare för stora vatten, deplacement 5,5 ton och fart 9 knop med 40 - 50 hkr motor, Masterna tillverkades i silvergran och segelytan var 33 kvm.

Båten för de som verkligen vill uppleva skärgård och hav alla årstider.


Styrhytten känns igen även idag.


Byssa och dinetten var inredd med perstorp på skott och bord

1973 hade utvecklingen av Nauticat 33 kommit igång ordentligt.


Observera originallogotypen som sitter i seglet. N:et är rakt och katten sitter mitt i.


Segelytan hade nu ökat till ca 40 kvm.


Nu började också olika inredningsalternativ dyka upp. På den här bilden ser man akterna med dubbelkoj på babordssidan samt dusch och wc om styrbord.


Dinett med lädersoffor och inredningen i teak. En riktig "lyxbåt" för sin tid.


I styrhytten hade nu instrumenten åkt upp i panelen i taket och autopilot monterades i så gott som varenda båt.


WC med riktigt porslinshandfat gav en gedigen känsla.

Några bilder ur senare tids broschyrer.


Nauticat 33 årsmodell 1980 - 1982.
Överbyggnaden var nu helt i plast samt att poopdäcket kommit till. I slutet av 1982 har nästan 1000 Nauticat 33 tillverkats.


Nauticat 33 med ökad segelyta och fenköl. Denna båt togs fram för att öka seglingsförmågan på NC 33. Djupgåendet ökade till 1,55 m vilket innebar lite trixande när man vill komma in i sina "vanliga" naturhamnar. Men båten seglade avsevärt bättre än sin långkölade syster.


Nauticat 38 är en rejält tilltagen båt som har relativt goda seglingsegenskaper samtidigt som den ger mycket bra komfort för långsegling.


Nauticat 44. Denna båt har hängt med sedan tidigt 70-tal och är en mycket lyckad utveckling från 33:an. Stora utrymmen med en fantastisk akterhytt innehållandes en stor dubbelsäng i mitten. Toa i både förut och akterut borgade för att trängseln inte skulle bli alltför stor på mornar och kvällar. Denna båt lämpar sig alldeles utmärkt för två familjer som vill ha gemensamma upplevelser. 8-10 kojplatser finns.


Nauticat 35 är mera inriktad på segling än motorgång dvs detta är mer en segelbåt med viss möjlighet att stå inne och styra under kalla och regniga dagar.


Nauticat 521 störst i gänget, detta är en rejäl båt som har oceankapacitet. Båten innehåller alla faciliteter man kan begära, tom bastu kan fås som tillval. Med sitt deplacement på nära 25 ton är detta en båt som kräver ett visst utrymme för att komma till sin rätt.

  Den här webbplatsen använder cookies för att alla funktioner och tjänster ska fungera, samt förbättra användarvänligheten.

Följ oss på sociala media